M&C Derude - Efteråret 2006
Det var en vild plan, som vi begik os ud på dette efterår - 2500 km skulle
tilbagelægges fra fredag middag til søndag aften!
Grunden til denne vilde plan var selvfølgelig at vi skulle på duetur – ja, det
er utroligt, hvad man er villig til bare for at komme et smut ind i det
”allerhelligste” ;-) Men vores tid er godt besat med børn, hus, arbejde, familie
og diverse bestyrelser i dueverdenen, så dette var alternativet.
Vi havde planlagt 2 besøg hos gode venner. Fredag omkring spisetid ankom vi hos
Herman Beverdam, som vi efterhånden har rigtig megen kontakt med. Selvfølgelig
skulle vi snakke duer, duer og atter duer i bred forstand, men vi havde faktisk
også en lille opgave idet Herman skulle afholde auktion i vores forening 023
Aalborg, så vi skulle finde det bedste hold af duer til auktionen. Og ja, tiden
gik stærkt – vi håndterede duer i 5-6 timer i træk inden vi måtte drøne til
hotellet for at få nøglen i tide.
Vi havde selvfølgelig glemt at spise, så vi var utroligt sultne, da vi ankom til
hotellet kl. 23.30. Men hotelfatter var bare en helt – han stegte lige en super
bøf til os, så vi kunne få lidt mad inden baren lukkede helt ned. Vi gik i seng
ret hurtigt efter maden – det havde været en lang dag med mange indtryk og sådan
et måltid med et par belgier øl giver en naturlig træthed.
![](graf_2006/enkemaend.jpg) |
Enkemands- og ungeslaget. |
![](graf_2006/avlsslag.jpg) |
Avlsslaget. |
![](graf_2006/foran.jpg) |
Grégory med Mistral - Christian med Nasdaq. |
Lørdag morgen – dagens program var klart – først 350 km i bil, så et duebesøg og
så 400 km igen.
Vi skulle syd på til grænsen mellem Belgien og Frankrig til den lille by Néchin.
Her skulle vi besøge Maurice og Grégory Casaert, som vi havde haft fokus på i
flere år. Vi havde nemlig erfaret, at Casaert havde bygget deres bestand op på
primært Van Loon duer – ikke direkte fra Louis Van Loon, men fra Marcel
Borghmans, som havde duer fra Louis Van Loon, så med vores interesse i Van Loon
duer var det ekstra interessant. Men selvfølgelig var deres resultater også helt
fantastiske – lad os kort præsentere slaget:
Maurice og hans søn Grégory Casaert bor i den lille landsby Néchin lige på
grænsen indtil Frankrig. Maurice startede med brevduesporten allerede i 1947,
men det vigtige skridt blev foretaget i 1977.
Efter forskellige slagfællesskaber
havde Maurice besluttet at starte på en frisk for sig selv.
Denne vinter tog han
til en total-auktion med duer fra Marcel Borghmans, St. Niklaas. Han havde duer
fra Louis Van Loon og Maurice havde haft gode erfaringer med duerne i tidligere
år. Efterfølgende tog han også til Gillijns, Steenhuffel, som også havde duer
fra Borghmans tillige med en stor samling af duer fra Brdr. Janssen. Her købte
han så 12 unger, som han selv beskriver som ”den bedste investering i mit liv”.
Selvfølgelig har han også købt flere duer op gennem årene bl.a. fra Dedeyn,
Halluin og Christiaens, Humbeek, men han køber ikke unger hvert år. Til gengæld
er han glad for at store navne som f.eks. Silvere Toye og Gaby Vandenabeele har
lyst til at bytte et par unger en gang i mellem.
Bestanden er ikke ret stor – hvert år bliver der foretaget en hård selektion, så
kun de allerbedste er tilbage.
Der bliver fløjet med i alt 27 enkemænd som for
det meste flyver mellemdistancen op til 600 km, men Casaert deltager også på
langflyvningerne, hvor han kun sender 4 nøje udvalgte enkehanner hver gang.
De 27 enkemænd og de 20 par avlsduer bliver parret i december – herefter får
enkemændene 2. runde æg, men de bliver taget meget hurtigt fra for at stoppe
fældningen. De 27 par bliver skilt og herefter starter en hvileperiode på
slaget, hvor duerne skal slappe af og udrenset med renseblanding.
Renseblandingen består af 20% safflower, 20% cardy, 20% paddy ris, 20% små
franske majs og 20 % renseblanding.
I starten af april samles parrene igen og får et hold æg i max. 4 dage. Hvis
vejret tillader det starter træningen, som er ret enkel – få gange indtil 100
km, et par gange på 250 km og så starter mellemdistance flyvningerne.
Fodringen bliver holdt enkel – alle dage undtagen de 3 sidste op til
flyvningerne fodres med ovenstående renseblanding – i de 3 andre dage fodres med
en god enkemandsblanding tilsat 10% safflower og 10% cardy. Duerne får fuldt
trug i 15 minutter – herefter tages alt væk.
De 60 vinterunger bliver sorteret i hånden efter ca. 6 uger lige før paramyxo
vaccineringen – de unger, som ikke lever op til forventningerne bliver fjernet
med det samme. Herefter bliver resten af ungerne kørt efter ungeprogrammet.
Omkring 1/3 bruges der lidt mørklægning fra ca. 17.00 om aftenen til kl. 8.00
næste morgen. Ungerne bliver skilt i køn – hannerne har en lille rede, som er
lukket i løbet af ugen - og dørene bliver åbnet før kapflyvningen og rederne
bliver åbnet så hannerne kan trække en hun med ”i kassen”.
Hanungerne bliver fløjet til og med nationalflyvningen fra Bourges ca. 400 km i
begyndelsen af august – hunungerne får hele programmet.
|
Nasdaq - 1.Nat Souillac 2000 |
![](graf_2006/mistral.jpg) |
Mistral (barnebarn Nasdaq) - 1.Nat Brive 2004 |
![](graf_2006/dowjones.jpg) |
Dow Jones (barnebarn Nasdaq)- 1.Seminat Chateauroux 2006
|
![](graf_2006/carwinners.jpg) |
"Essence" & "Diesel" (børnebørn søskende Nasdaq)- 4. og 8. Seminat. Blois 2004
|
2 gange om ugen kører Casaert med ungerne på en træning ca. 30 km. Først lukkes
hannerne ud – efter 15 minutter hunnerne. Som de siger: ”Når ungerne er i
topform, sprinter de hjem, som skulle man tro at djævelen var i nakken på dem –
når vi ser det, er vi klar over at ungerne er klar”.
Især resultaterne på langflyvningerne (éndags) har imponeret verden – siden 1992
har de haft 3 nationalvindere (og her snakker vi hele Belgien som
konkurrenceområde). Desuden også en flot mængde nationale Top 10 placeringer.
- 1.Nat Montauban 1992 (750 km) 5335 d.
- 1.Nat Souillac 2000 (655 km) 7051 d.
- 1.Nat Brive 2004 (630 km) 7446 d.
- 3.Nat Bourges 1998 (402 km) 21170 d.
- 3.Nat Limoges 1995 (556 km) 9222 d.
- 3.Nat Limoges 1995 (556 km) 8883 d.
- 4.Nat Brive 1991 (630 km) 18416 d.
- 6.Nat Argenton 1995 (470 km) 14105 d.
- 6.Nat Brive II 1993 (630 km) 5132 d.
- 6.Nat Limoges 1993 (556 km) 10291 d.
- 7.Nat Argenton 2000 (470 km) 3463 d.
- 7.Nat Limoges 1993 (556 km) 10675 d.
Og se denne flotte række placeringer til nationale mesterskaber:
- 1.Nat Mellemdistance 1998
- 2.Nat Lang Mellemdistance 2006
- 3.Nat Mellemdistance 2000
- 3.Nat Esdue 1999
- 4.Nat Esdue 2001
- 4.Nat Langdistance 1998
- 6.Nat Mellemdistance 1999
Det var selvfølgelig meget spændende for os at rejse ned til et nyt slag med
fantastiske resultater, men det var jo også spændende at komme til at håndtere
de duer, som vi havde bestilt unger efter et år i forvejen.
Vi havde bestilt indavlede unger efter de 2 nationalvindere ”Nasdaq” og ”Mistral”
– henholdsvis med en datter og med en halvsøster - det skulle være efter de bedste, som vi
ville prøve at krydse ind på vores egne duer. Papirerne og resultaterne var i
orden, men ville duerne ”brænde i hænderne” på os?
Heldigvis var de ret varme i hænderne på os – medium størrelse, lækre, stærke og
tætbyggede duer med en fantastisk muskulatur og nogle stærke vinger. Og de 2
hanner var helt perfekte.
Og ungerne var rigtigt fine – samme bygning – lidt mindre måske p.g.a. indavlen,
men superfine at krydse på vores egne. Maurice tjekkede lige ungerne en sidste
gang inden vi fik dem i kurven – han skulle lige sikre sig at kvaliteten var i
orden.
Det var sønnen Grégory, som vi talte med – han kunne engelsk – Maurice kunne kun
fransk og var ret stille – han hyggede sig med steaken og fritterne som mutter
havde lavet til middag, da vi ankom. Selv om Martin føler sig lidt hjemme i det
franske, er det pludseligt noget andet at bruge det franske sprog i dueverdenen
– duesproget er jo fyldt af indforståede ord, så vi holdte os til det engelske
;)
Vi så både kapflyverne og avlsduerne – vejret var perfekt – så det var en stor
oplevelse. Vi havde nogle gode timer og fik skabt en ny relation. Det er sikkert
ikke sidste gang at vi besøger Casaert.
(Dagen efter vi besøgte Casaert solgte de hele deres bestand - samtlige duer - til Kina.
De fik lov til at avle på deres duer resten af 2006, så de kunne skabe et nyt fundament og få en ny start.
En kæmpe udfordring for dem, men vi er sikre på, at det ikke varer længe før vi igen ser Casaert i toppen på nationale flyvninger)
![](graf_2006/oldepot.jpg) |
Et kæmpe udvalg af øl! |
Det var ud på eftermiddagen inden vi begyndte rejsen mod nord igen, men vi
skulle da lige forbi en af de klassiske øldepoter. Og det kan såmænd også være
en fantastisk oplevelse, når man har lidt (læs meget) interesse i øl. Stedet var
delt op i 2 dele – en hyggelig butik, hvor man kunne købe øl i håndkøb – alle
mulige slags – ja, vi kendte kun de færreste, selvom vi studerer en del i
belgiske øl. Og uden for kunne man køre i en form for garage, hvor man så kunne
købe kasser – man kørte bilen ind – sagde hvad man skulle have – og vupti så
stod de kasser bagi bilen. Og så kunne man køre ud i den anden ende. Se sådan en
ølbutik mangler vi i Danmark!
Bilen hang godt, da vi kørte nordpå til Friesland – og nej ikke p.g.a. mange
duer ;-)
Men vi kom da frem til tiden – vi skulle på besøg hos vores gode venner Brdr.
Koehoorn.
De havde lavet mad til os, så det var helt perfekt – og som så mange gange før
snakkede vi duer hele aftenen. Om morgenen kom vi igen forbi for at se flere
duer – ja sådan er det hver gang.
Skønt at besøge nogle rigtige ”duenørder”.
Turen gik ret godt hjemad, men vi blev enige om at 2500 km på 2½ dag var lige i
overkanten... |